Fyra steg mot good enough

Är du bekräftelseutsvulten och vill ständigt vara andra till lags?

Fyra steg mot Good Enough!

Under min tid som coach arbetade jag tillsammans med en kvinna som heter Lotta. Lotta, som hade arbetat som lärare i över femton år, sökte upp mig efter en lång period av nedstämdhet. 

Även om Lotta alltid älskat sitt arbete så hade hon på sistone börjat må dåligt varje morgon innan jobbet. Hon berättade om återkommande känslor av att känna sig utnyttjad och tyckte att andra ofta blev irriterade eller arga på henne utan en direkt anledning. Tankarna gnagde ständigt i bakhuvudet och hon var orolig att situationen höll på att göra henne sjuk. Hon hade därför en djup önskan om att bli starkare och bättre på att sätta gränser gentemot andra.

Enligt Lotta själv, berodde situationen på att hon i grunden var en väldigt osjälvisk person som alltid haft svårt att säga nej till andra. Hon var även känslig för kritik och gjorde i princip allt i sin makt för att undvika konflikter och försökte ständigt att vara andra till lags. Under coachingen blev det även tydligt att omgivningens bekräftelse fungerade som Lottas drivkraft, både i privatlivet och på jobbet. 

”Jag var så trött på att känna mig som ett offer för andras obearbetade känslor. Men egentligen var det jag som hade omedvetna negativa tankar om mig själv som gjorde att jag lät andra bete sig illa mot mig”

Detta innebar att Lottas tankar dagligen cirkulerade runt andra människors behov, rädslan för att göra fel eller att såra någon. Många gånger hade hon svårt att avgöra vad som verkligen vad sant och vad som bara spelades ut i hennes tankar. Inte konstigt att hon var trött och nedstämd. 

Vad säger du egentligen till dig själv om dig själv?

Under coachingen kunde vi reda ut många av Lottas tankar om sig själv och titta närmare på hennes beteenden i relation till andra i sin omgivning. Vi upptäckte exempelvis att hon ofta:

  • Pendlade mellan att vara helt självuppoffrande till oväntat självisk. 
  • Tog ansvar för andra människors dåliga beteende. 
  • Överbokade sig själv för att kunna ställa upp för så många som möjligt. Avbokade sedan i sista sekund eftersom hon inte orkade dyka upp känslomässigt. 
  • Hade svårt att hålla saker hon lovat, både för sig själv och för andra, vilket ofta ledde till negativa tankar om sitt eget värde. 
  • Hade ett ”svart eller vitt” tänkande. Antingen var allt ”bra” eller så var allt ”dåligt”.

Aha-ögonblicket som vi alla väntar på

Vi tittade även närmare på hur personer i Lottas omgivning behandlande henne. Här upptäckte vi exempelvis att andra ofta:


  • Gav Lotta skulden för saker som egentligen inte hade något med henne att göra. 
  • Klagade på att hon inte gick att lita på eller att hon inte ställde upp tillräckligt.
  • Gick runt och var irriterade och uppretade på henne.
  • Aldrig utvecklades eftersom Lotta inte ifrågasatte deras beteende gentemot henne, enligt henne var det hon som behövde förändras.


För Lotta var den här insikten en riktig ögonöppnare. Hon började sakta förstå hur hennes eget beteende och hur hennes negativa tankar om sig själv påverkat hur andra betett sig emot henne. En insikt som inte bara gav henne makten till förändring utan även lösningen på hur hon kunde stoppa den negativa spiral hon så länge snurrat runt i. 

Första steget mot ett bättre liv

För Lotta var det viktigt att börja på en gång. Vi satte upp en handlingsplan som bestod av fyra steg. 

Steg 1 - Ifrågasätta sitt  ”svart eller vitt” tänkande och ersätta dem med konstruktiva tankar.

För att lyckas med detta började Lotta att skriva dagbok. Hon fick i uppgift att varje dag skriva ner situationer som känts obehagliga. Kanske hade en kollega snäst åt henne eller så hade hennes man betett sig tyst och inbundet eller så kanske någon tittat konstigt på henne på bussen. Varje situation fick hon sedan åter-analysera. Det vill säga, hon fick identifiera rimliga förklaringar till deras beteenden som inte hade med henne att göra. 

Tidigare hade hennes tankar direkt gått till vad hon hade gjort för fel och hur hon skulle kunna gottgöra det. Nu fick hon istället lista alla förklaringar som inte hade med henne att göra; kollegan var trött, hennes man hade en konflikt med sin bästa vän som han gick och grubblade på, personen som tittat konstigt på henne på bussen satt förmodligen i andra tankar och bara råkade stirra på henne samtidigt.

Steg 2 - Ifrågasätta andras beteende

Lotta fick även i uppgift att en gång om dagen uppmärksamma ett beteende som gjort henne obekväm och ta upp det med personen i fråga. Om en kollega exempelvis betett sig konstigt fick Lotta i uppgift att prata med kollegan om detta direkt. Antigen genom att fråga om personen var okej, om det hänt något eller om Lotta gjort något för att förarga personen. 

För Lotta var den här övning så jobbig att det tog flera veckor innan hon vågade ställa den första frågan. Men efter ytterligare några veckor blev det lättare och Lotta började sakta inse att andras beteende väldigt sällan berodde på något som hon gjort. Tvärtom, hon började istället förstå att de flesta människor är alldeles för upptagna med sig själva för att hinna bry sig om någon annan. 

Steg 3 - Arbeta emot impulsen att vara andra till lags.

En stor del av Lottas arbete under coachingen var att jobba emot impulsen att vara andra till lags. För att göra detta, började Lotta att meditera. I början klarade hon cirka 1 - 2 minuter innan "hjärnan höll på att explodera" enligt henne själv. I slutet av coachingen kunde hon däremot meditera i över 15 minuter. 

Att meditation är positivt för hälsan det har forskningen redan bekräftat men få vet att regelbunden meditation även gör oss mindre impulsiva. Vi lär oss nämligen att sitta med jobbiga tankar och känslor utan att fly. Det vill säga utan att ta upp mobilen, ringa en kompis, äta godis eller använda sociala medier. Enligt Lotta, var meditationen en gåva. Hon var så van vid att låta tankarna spinna iväg utom kontroll för att sedan impulsivt hitta olika sätt att hantera dem på. För kanske första gången i sitt liv vågade Lotta stanna kvar och verkligen lyssna på sina inre röster. 

Steg 4 - Hitta sin egen "Good Enough"

Lotta fick även i uppgift att avstå från beröm och bekräftelse i tre månader. Detta innebar att Lotta fick be de flesta i hennes närhet såsom närmsta kollegor, chefer, vänner och familj att inte berömma eller bekräfta henne, alls. För Lotta var detta ett första steg att hitta sin egen röst. Hon var nämnligen tvungen att omprogrammera sin hjärna till att själv känna efter när hon var nöjd med något och att sluta leta efter den bekräftelsen hos andra. Hon behövde helt enkelt hitta sitt egen good enough!

Lotta upplevde den här övningen som så jobbig att vi var tvungna att avbryta den redan efter en vecka, men hon valde själv att ta upp den igen efter några veckor då hon kände sig starkare. I slutändan var det ändå den här övningen som hade störst inverkan på Lotta, enligt henne själv. Hon hade nämligen inte insett hur beroende hon egentligen var av andras bekräftelse. Hon insåg att det enda sättet att bli av med beroendet var att avstå helt så i slutändan gick Lotta sex månader utan varken bekräftelse eller beröm. 

Är Lottas liv ditt liv?

Det Lotta gick igenom var tufft men inte ovanligt. Många av oss lider i tysthet av bekräftelsebehov och negativa tankar om oss själva under en självsäker och polerad yta. Men det finns hjälp och du kan må mycket bättre än vad du gör idag.

Varför inte börja med stegen som Lotta tog och se vad som händer. Eller känner du ett behov av mer stöd, då kanske en coach eller en psykoterapeut är något för dig. 

 

Lycka till!

En värld av känslohälsosamma barn och ungdomar

Läs fler recensioner på utbildning.se 

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.

Acceptera