Growth Mindset i mötet med barn och ungdomar
hjarnforskning-barn-ungdomar

 Hur du odlar ett Growth Mindset i mötet med barn och ungdomar

"Growth Mindset" i mötet med barn och ungdomar

”Jag hatar Matte. Det är för svårt. Skolan suger!”

 

”Jag kan inte vara med på gympan, jag har ont i magen”

 

”Det kommer aldrig att gå, jag är bara sämst på att dansa!”

Du kanske känner igen kommentarerna ovan? Kanske har du hört dem från dina elever, eller från barnen du arbetar med eller kanske från dina egna barn. Kommentarer som dessa dyker upp överallt i samhället och vi hör dem på jobbet, eller på gymmet, vi säger dem till oss själva eller till andra, medvetet eller omedvetet. 

Frågan är, hur brukar du svara när du hör kommentarer som ovan? 

Brukar du säga:

 

  • "Ingen gillar att plugga matte men man måste lära sig det i alla fall, det är skollag i Sverige"
  • "Du har alltid haft svårt för matte, det kanske inte är ditt starkaste ämne”
  • ”Det gör inget, man kan inte vara bra på allt. Vissa är bra på fotboll medan andra är bra på att läsa”
  • ”Det är lättare för hen eftersom hen har en mer naturlig talang för att dansa. Fokusera på något som du är bra på istället”.

Eller brukar du svara:

 

  • ”Låt mig se hur du räknat, kanske kan vi hitta ett annat sätt att klura ut talet på?”
  • ”Jag kan hjälpa dig att träna fotboll, vi kan sätta ihop ett schema med övningar, då ska du se att du blir bättre över tid”
  • ”Hen är bra på att dansa eftersom hen övar, och har övat i flera år. Om du fortsätter att öva kommer du också att bli bättre.

Som du kanske misstänker beror dina svar på vilken typ av tankesätt som du främst använder. Kommentarerna i den första kolumnens hör vi ofta från personer med ett så kallat ”fixed mindset” eller ett låst förhållningsätt medan kommentarerna från den andra kolumnen oftare används av personer med ett så kallat ”growth mindset” eller ett växande förhållningsätt. 

"Fixed" eller "growth mindset"

Okej, så vad spelar det egentligen för roll, kanske du tänker nu. Jo, det har stor betydelse eftersom vårt tankesätt och förhållningsätt gentemot andra påverkar oss mer än vad vi tror och enligt forskare på området så är ett “growth mindset” kopplat till flera vinster såsom:

  • Högre motivation.
  • Högre prestationsförmåga.
  • Bättre stresshantering.
  • Lägre förekomst av stress och ångest 
  • Bättre relationer.
  • Vågar ta mer risker för att uppnå sina personliga målsättningar.
  • Fortsätter att kämpa mot sina mål trots motgångar eller svårigheter.

Medan ett ”fixed mindset” bidrar till att man oftare:

  • Undviker utmaningar på grund av rädslan för att misslyckas och stannar därför ofta inom sin egen ”comfortzon”. För ungdomar kan detta innebära att de sällan räcker upp handen i klassrummet eller att de undviker att engagera sig i olika aktiviteter under skoltiden. Ursäkterna ”det är inte roligt”, eller ”jag är inte bra på det” används ofta som undanflykter för att slippa engagera sig i något
  • Tar längre tid att återhämta sig efter att ett misstag begåtts.
  • Har en generell oro över hur ”intelligent” man egentligen är eller huruvida andra personer uppfattar en som ”kompetent” eller ”respekterad”, vilket i sig kan öka stressen och ångesten hos ungdomen.
  • Gör allt för att undvika motgångar men när de inträffas så leder de ofta till tvivel på sin egen förmåga och en ovilja att fortsätta kämpa.
  • Sätter luddiga målsättningar eller undviker dem helt och hållet.

I grunden handlar det om hur du betraktar dina och andras intelligens och förmågor. Personer med ett ”growth mindset” har ofta en större förståelse och tro på att de kan utveckla sin intelligens och förmågor genom kontinuerlig träning, och fokuserar därför på att lära sig mer och bli bättre över tid.

Personer med ett ”fixed mindset” tenderar istället att uppleva sin och andras intelligens och förmågor som något man föds med, det vill säga något förutbestämt och som inte går att förändra.

"Oavsett om du tänker att du kan eller tänker att du inte kan, så har du rätt"  

                                                         - Henry Ford

Så du säkert förstått vid det här laget så har vi människor både ett ”fixed” och ett ”growth mindset” och för många varierar tankesättet beroende på vilken situation vi befinner oss i. 

Vissa kanske känner sig självsäkra, kompetenta och motiverade när de ska tackla en ny uppgift inom hemmets fyra väggar för där vågar man misslyckas, visa sig sårbara och sätta högre målsättningar medan på jobbet är det precis tvärtom. Där är man istället rädd för att ta risker, prata öppet om hur man mår eller be om hjälp när det behövs.

Ett ”growth mindset” i mötet med barn och ungdomar

Den goda nyheten är att vi kan öva. Vi kan med andra ord inta ett ”growth mindset” om ”growth mindset”. Det vill säga, vi kan välja att se oss som ”både och” istället för ”antingen eller”.

Fundera över vilket tankesätt du främst använder när du möter barn och ungdomar. Och om du känner dig kompetent i att motivera och inspirera dem när du ser att de brottas med en utmaning. Eller har du som många av oss fastnat i det konstanta tjatandet eller ”vad duktig du är” träsket?

Vad kan du göra redan idag?

Att förändra sitt tankesätt från en dag till en annan är lättare sagt än gjort eftersom det kräver en hel del övning. Men vad du kan göra, redan idag, är att anpassa din kommunikation till ett mer växande förhållningsätt i mötet med barn och ungdomar. 

Nedan har vi samlat en lista på fraser som du kan använda i mötet med barn och ungdomar för att främjar ett ”growth mindset”.

Komplettera ”bra gjort” med:

  • Wow, du arbetade riktigt hårt med att förstå allt material och det lönade sig verkligen. Grattis, hur känns det?
  • Titta på den där! Det syns att du verkligen har jobbat hårt med den. Hur gjorde du så att ____ (poängtera något specifikt) blev så där?
  • Berättar mer om teckningen/sagan/historien/etc! Vad gillade du mest att göra?
  • Det ser ut som om ____ tog lång tid att göra, berätta hur du tänkte!
  • Det syns verkligen att du har tränat. Du har blivit mycket bättre på att dribbla (eller något annat specifikt som att löpa, passa, etc) sen jag såg dig sist! Vad beror det på? Hur lade du upp träningen, berätta!
  • Det märktes att du hade bestämt dig där ute, du bara fortsatte tills att det gick. Vad tänkte du (eller vad kände du) när du sedan lyckades?
  • Du ansträngde dig och gav inte upp trots att det var svårt. Vad var det som fick dig att fortsätta?
  • Vilken intressant och kreativ lösning! Vilken del var roligast att göra?
  • Jag beundrar verkligen hur du tacklade den här uppgiften, du körde på trots att oddsen var emot dig. Hur känns det nu?
  • Du kom på det! Grattis! Hur tänkte du?

Komplettera ”det gör inget” med:

  • Jag ser att du verkligen vill det här, kan vi lösa det på något annat sätt tycker du?
  • Vem kan vi ringa som kan hjälpa oss. Vad sägs om ____ (lärare, kompis, tränare, etc.
  • Vi har missat något, vad sägs om att vi testar ett annat sätt?
  • Det kommer att gå, vi är på rätt väg. Vi har bara inte kommit på hur… ännu.
  • Ingen lyckas på första gången. Vi testar igen!
  • Du har verkligen kämpat hårt för det här, kan du komma på ett annat sätt som vi kan testa?
  • Vi tar en paus, och gör något annat ett tag så ska du se att lösningen kommer till oss.

Generella frågor som du kan ställa till barn och ungdomar för att främja ett  "growth mindset":

  • Vad gjorde du idag som verkligen fick dig att tänka efter?
  • Vad hände idag som gav dig extra mycket energi?
  • Vad gjorde du idag som kändes för lätt? Och hur kan du göra det svårare nästa gång?
  • Nämn ett misstag som gjorde du idag och vad du lärde dig av det?
  • Hur motiverade du dig själv när du kände att saker gick emot dig dig?
  • Vad vill du bli bättre på i skolan/träningen/hemma? Och hur kommer du att utmana dig själv imorgon?
  • Vad gjorde någon annan idag som inspirerade dig?

Lycka till!

.